Професійне спрямування викладання предметів гуманітарного циклу з урахуванням регіонального компоненту.

У 2016-2017 н.р. вивчення предметів гуманітарного циклу здійснюється за програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки (наказ від 28.10.2010 р. №1021). Наказ Міністерством освіти і науки від 09.06.2016 р. № 1/9-296 «Про особливості організації навчально-виховного процесу у 2016-2017 н.р.» надіслало інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення загальноосвітніх дисциплін у старшій школі. 

Типові навчальні плани старшої школи (лист Міністерства №1/9-296) реалізують зміст освіти залежно від обраного профілю навчання. Кожен з профілів передбачає вивчення предметів на одному із трьох рівнів. В нашому училищі, як і у всіх ПТНЗ, навчальні предмети філологічного напрямку не є профільними і базовими і викладаються за рівнем стандарту. ПТНЗ на основі Типових навчальних програм з навчальних предметів розробляють типові навчальні програми з урахуванням пропозицій замовників кадрів з тих навчальних предметів, що формують відповідні професії. Робочі навчальні програми із загальноосвітніх предметів розробляються на основі типових навчальних програм для загальноосвітніх закладів з урахуванням СПЕЦИФІКИ ПРОФЕСІЇ ТА РЕГІОНАЛЬНОЇ КОМПОНЕНТИ. Ринкова економіка, в умовах якої ми живемо,чітко визначає орієнтири професійної освіти. Доводить, що головна мета всіх суб’єктів освітнього процесу полягає у необхідності врахування сучасних соціально-економічних реалій ринку праці та трансформування їх у конкретні освітні програми професійної підготовки робітничих кадрів. В умовах створення нових типів підприємств,застосуванні нових матеріалів і технологій в сучасному виробництві,зростанні конкуренції на ринку праці та вимог до рівня кваліфікації робітників,необхідна тісна взаємодія навчального закладу з роботодавцями.

Значна частина завдань з англійської мови викладач Тріщ Т.З. забезпечує реалізацією програми і добирається самим викладачем, бо Тетяна Зіновіївна вважає, що такі завдання мають бути спрямовані на гармонійний мовленнєвий розвиток особистості, який пов'язаний з професією. П’ятихвилинні словникові диктанти з англійської мови (викл. Якимець У.П.) не лише тренують пам'ять у правильному написанні тих чи інших слів,але й збагачують словниковий запас учнів професіоналізмами, новими словами-а це викликає бажання учнів знати їх пояснення і при нагоді влучно використовувати. Як бачимо проводиться велика робота в цьому напрямку, але це не показано у поурочно-тематичному плануванні і ми десь не завжди вміємо свою роботу презентувати. Регіональний компонент - це і наша зустріч у Здвижині із Калиною Ватаманюк, у Русові Снятинського району-музеї Василя Стефаника, провели зустріч з письменником Калущини Олійником,екскурсії у музей-садибу родини  Івана Франка в Підгірки і т.д.

В сьогоднішніх реалях професійної освіти нам треба добре попрацювати над одним реченням 419 наказу МОН-РЕГІОНАЛЬНИЙ КОМПОНЕНТ І СПЕЦИФІКА ПРОФЕСІЇ-провести під час зимових канікул круглий стіл щодо рекомендацій НМК ПТО про правильне оформлення документації

Але насамперед нам треба чітко усвідомити ще й те, що найважливішим чинником підвищення якості професійного навчання має бути тісний взаємозв’язок викладачів загальноосвітньої підготовки та викладачів професійно-теоретичної підготовки,а саме - взаємовідвідування уроків. Так, при викладанні предметів гуманітарного циклу на кожному уроці необхідно звертати увагу учнів на професійну лексику, враховуючи вищесказане про нові технології. Головним у навчальному процесі стає переорієнтація з пасивних форм навчання на активну творчу працю. Викладачі української мови і літератури, світової літератури та іноземної мови відповідно до навчальних програм спрямовують роботу на розкриття особистого «Я» всіх учнів; відчувається творча взаємодія вчителя та учня. У сучасних умовах навчання української мови і мовлення з урахуванням прогресивних підходів (компетентнісного, особистістно орієнтованого соціокультурного)викладачі нашого училища дбають про структуру уроків рідної мови, якою передбачено:

а. Забезпечення мотивації;

б. Представлення теми й очікуваних навчальних результатів;

в. Презентація необхідної для учнів інформації;але потрібно постійно враховувати забезпечення виконання навчальних планів і програм за професійним спрямуванням та враховувати  регіональну компоненту .

Слід відзначити взаємовідвідування уроків викладачами загальноосвітньої та професійно-теоретичної підготовки щодо тісної співпраці за професійним спрямуванням. Відповідно до наказу №419 Міністерства освіти і науки,молоді та спорту викладачам загальноосвітніх дисциплін при розробленні навчальних програм необхідно було врахувати одне тільки речення-регіональний компонент та специфіка професії.  Програма з  української літератури передбачає заохочення учнів до глибокого пізнання, зацікавлення темою, яку вивчають, спрямовує на постійну творчу співпрацю, діалог викладача та учня, а також врахування регіонального компоненту при вивченні будь-яких із тем.

Викладач Шипова А.Є. під час уроку з вивчення життєвого та творчого шляху Лесі Українки вкраплює у аналіз творів регіональний компонент таким чином, що драма-феєрія «Лісова пісня» писалася саме в західному регіоні і спонукали до написання поетесу відвідини Криворівні та Буркути ,а також зустріч із Іваном Франком . Ось вам і регіональний компонент, але він не відображений у навчальних програмах, а відповідно і в поурочно - тематичному плануванні.

Акцент уваги на пошуково-дослідницькому методі стимулює розумову активність, учні в групах, в яких читає українську мову і літературу Лико Н. О. вчаться працювати самостійно і відстоювати свою точку зору. Сприйняття тексту, відношення героїв творів з української літератури через відповідні роздуми, вміння зіставляти, узагальнювати почуте і поєднювати вивчення творчості Миколи Куліша і розвитку театру відповідно з Григорієм Цеглинським, уродженцем нашого міста. Це вимагає від учнів добре розвиненої творчої уяви, а викладач націлює ще й на те, щоб на основі аналізу явищ та фактів учні зробили самостійний висновок. Це є теж врахування компоненту нашого регіону.

Всіма викладачами предметів гуманітарного циклу неабияка увага приділяється аудіюванню, але тексти вибираються загальні і  враховується регіональний компонент. А саме тут можна використати найбільше текстів, щоб ознайомити учнів з видатними діячами літератури і культури нашого міста.

Опираючись на особистісно зорієнтовану модель навчання, яка полягає у розвитку критичного мислення учнів, що потребує діалогічної ситуації, вільної творчої діяльності, викладач Михайлюк Н.Я. вчить учнів в першу чергу мислити, бо вважає, що тільки людина, яка вільно, активно і критично мислить може об'єктивно оцінити події, які відбуваються в нашому місті, регіоні, зробити правильні висновки і досягти успіхів у різноманітних сферах діяльності. 



                                         Заступник директора з НВР Марія Стефанів


Коментарі