Відвідування уроків - головна ланка контрольно-аналітичної діяльності у навчальному закладі
Основною формою організації навчання у ПТНЗ
залишається урок. Особлива увага при вивченні стану викладання предмета
звертається на відвідування і аналіз уроків викладачів. Це дає можливість
керівникам закладу не тільки вивчати проблему якості викладання предметів, а й
аналізувати якість знань, умінь та навичок учнів, знаходити шляхи підвищення педагогічної
майстерності педагогічних працівників.
Відвідування уроків планується і доводиться до
відома всього колективу. Воно відображене у графіку внутрішнього контролю. Таке
планування знімає, перш за все, стресовий стан педагога, виключає конфліктні
ситуації. Крім того, дозволяє кожному викладачеві, враховуючи свої можливості,
краще підготуватися до уроку, проявити себе з кращого боку. У підсумку це
позитивно впливає на навчально-виховний процес в цілому, створює можливості для
якісного викладання і навчання.
Відвідування уроків з тих предметів, стан викладання
яких вивчається, здійснюється більш інтенсивно, адже для об’єктивної оцінки
діяльності викладачів необхідно ознайомитись із системою їхньої роботи.
Доцільним є відвідування усього циклу уроків, який охоплює навчальну тему. Тому
мета їх відвідування - «Вивчення системи роботи викладача».
Серйозна увага повинна приділятись аналізу відвіданих уроків. Аби він був науковим, об’єктивним і носив конструктивний характер, до відвідування уроків слід ретельно готуватись. Ефективно проводити аналіз уроків допоможуть наведені нижче поради.
Правила проведення аналізу уроку:
- Дружелюбність, доброзичливість.
- Пошук в уроці кращого, а не гіршого. Не чіплятись до дрібниць.
- Конкретність і лаконічність висловлювань.
- Урок слід аналізувати, а не полемізувати з викладачем.
- Не повчати викладача, а давати слушні рекомендації щодо підвищення ефективності уроку.
Показники якісного аналізу уроку:
- Органічний зв'язок з метою відвідування уроку, фіксація ступеня її реалізації.
- Використання доцільних показників та критеріїв оцінки уроку.
- Недопущення поверховості аналізу.
- Виділення найістотніших параметрів уроку.
- Розкриття причин позитивних результатів і недоліків.
- Конкретність, обґрунтованість і переконливість висновків, їх конструктивність.
- Сформованість висновків на наукових засадах.
Викладач, як професіонал, має право вимагати, щоб його оцінював професіонал з фахової та методичної точок зору, об’єктивно і неупереджено.
Вимоги до рекомендацій, які даються після відвідування уроку:
- Відповідність висновкам і меті відвідування.
- Орієнтація викладача на усунення причин, що зумовили недоліки (вибір методичних прийомів навчання, удосконалення організаційних форм уроку, раціональність використання допоміжних засобів навчання тощо).
- Реальність (чи створені у навчальному закладі відповідні умови для викладача).
- Передбачення розвитку наявного у викладача досвіду.
Існує кілька підходів до аналізу уроку, основними з яких є лінійний (хронологічне виділення результатів та прорахунків), поелементний (виділення змісту, методів та форм навчання) та системний (установлення причин, які зумовили як позитивні, так і негативні результати). Кожний з цих підходів має право бути застосованим під час вивчення стану викладання предмета. Однак, перевагу бажано надавати останньому.
Коментарі
Дописати коментар